SOTA Challenge 復刻!

本チャレンジは、2024/7/25~2024/10/28に開催された、NEDO Challenge「Motion Decoding Using Biosignals」のスケートボードトリック分類チャレンジを、新たに SOTA Challenge として復刻したものです。
オリジナルのコンペに参加された方、参加の機会がなかった方を含め、データ解析や分類精度向上に挑戦できる機会を提供し、さまざまな分野の方を巻き込んだ、コミュニティ形成を目指します。

目的と趣意

本プログラムで題材とする脳波(EEG、Electroencephalogram)などの生体信号は、ヒトの意図や動作と関係を持つ重要な要素であり、その解析は身体能力のサポートや暗黙知の転移など、人間能力の補完・拡張につながる可能性を秘めています。一方で、生体信号は運動時などノイズを多く含むため、データの前処理や解析には身長な取り組みが求められます。これらの特性から、生体信号はデータ処理スキルを向上させる最適な題材として、大きな波及効果が期待されます。

今回は、実際のスケートボードランプ(走路)をスケートボードで走行中のスケーターから記録された生体信号を用いて、姿勢などの動作に関わる挙動を予測いただきます。

取り扱う生体信号については、ウェアラブル脳波計を使って頭皮上から取得した生体信号そのものです。これらのデータを扱うにあたり、生体信号がどのように発生し、計測されるのかを理解する「ドメイン知識」の活用が重要なポイントとなります。

本チャレンジを通じて、脳・筋・骨格・道具や環境が相互に影響し合うことを学び、ヒトの複雑な全身運動制御機構の理解を深め、将来的には実環境ブレイン・マシンインターフェース(BMI)の実現や、類似の運動制御を必要とする人型ロボットの運動生成研究に資することなどを目指します。そうした将来像につなげていくために、本チャレンジをきっかけとしてさまざまな分野の方などを巻き込んだ、コミュニティ形成にもつなげていくことを目指します。

イメージ



    課題内容

    スケートボードランプのボトム(フラット領域)通過時において、スケートボーダーから得られた頭皮上の生体信号データ(72チャンネル)を用いて、ボトムに続くR面(曲面領域)における下記3つのトリック(運動パターン)の種別を分類していただきます。

    • ポンピング運動(pumping)
    • 前向きキックターン運動(backside kick turn)
    • 後向きキックターン運動(frontside kick turn)

    ※本課題では、暫定評価と最終評価において使用するデータは同一とします。 また、コンテスト開催期間を通して、各データに対して投稿は1チームで3回まで、という制限を設けておりますので、慎重に投稿ください(エラー投稿は回数にはカウントされません)。




    生体信号に関するコミュニティのご紹介


    参考情報

    評価関数

    • 分類性能は、分類結果と正解データについて、評価関数Accuracyにより評価します。
    • 評価値は0~1の間の値をとり、性能が高いほど大きな値となります。

    システムの利用
    • 1人につき1アカウントのみ利用可能です。
    • チームでの参加はできません。

    情報の取り扱い
    • 本チャレンジでは情報の積極的な公開を推奨します。
    • 自身で開発したアルゴリズム及びその他本チャレンジへの参加に関連して作成した資料等を自身のSNSやブログ等で一般公開することについて、制限はありません。
    • 公開時には本チャレンジの参加に関連して作成したものであることを明記ください。
    • フォーラム以外で公開した際には、全ての参加者が閲覧できるよう、フォーラムにその旨(リンク等含む)明記いただくようお願いします。

    1. はじめに

    本コンテストでは、筋電位(EMG)や脳波(EEG)などの生体情報の解析に取り組みます。このサイトでは、本コンテストに取り組むにあたり必須となる、筋電位や脳波等の生体情報の基礎的な知識について解説します。

    2. 生体情報の定義

    生体情報は、人間の体の働きを示すデータで、筋電位、脳波、呼吸データ、皮膚電気反応など、幅広いデータを含みます。ここでは、生体情報のうち、本コンテストで扱う筋電位および脳波について説明します。

    2.1 筋電位とは

    筋電位とは、筋肉が活動する際に発生する電気的な信号を測定するためのデータです。この信号は、筋肉が収縮する際に生じるものであり、筋肉の状態や動きを理解するための重要な情報源となります。筋電位は、筋肉の動作を電気的に捉えることができるため、リハビリテーション、スポーツ科学、神経学的研究など、さまざまな分野で利用されています。

    筋電位を測定する方法には、主に2つの種類があります。一つは表面電極を使用する方法で、もう一つは針電極を使用する方法です。

    表面電極は、皮膚の上に直接貼り付けるタイプの電極です。この方法は、手軽で針を挿入しない測定が可能であり、痛みを伴わないため、日常的な筋肉のモニタリングやスポーツの現場での使用に適しています。しかしながら、この方法にはいくつかの制約もあります。特に、隣接する筋肉の活動からの電気信号が混入することがあり、測定したい特定の筋肉の信号を正確に捉えるのが難しい場合があります。そのため、表面電極を用いる場合は、適切な場所に電極を配置し、できるだけノイズを排除する工夫が求められます。

    針電極は、筋肉内部に直接針を挿入して電気信号を収集する方法です。この方法は、表面電極に比べて、特定の筋肉の活動をより詳細に、かつ正確に測定できる利点があります。そのため、医学的な診断や精密な筋電位の分析が求められる場面で広く用いられています。しかし、針電極の使用には注意が必要です。針を体内に挿入するため、患者に不快感や痛みを与える可能性があり、感染症のリスクも伴います。そのため、針電極を使用する際には、その必要性を慎重に判断し、十分な説明と同意を得た上で実施することが重要です。

    このように、筋電位の測定は、目的や状況に応じて適切な方法を選択する必要があり、それぞれの方法にはメリットとデメリットが存在します。筋電位の測定結果を正確に解釈するためには、これらの違いを理解し、測定環境や目的に応じた適切な手法を選ぶことが求められます。

    2.2 脳波とは

    脳波とは、脳内で行われる電気的な活動を測定するためのデータであり、特に脳の機能や状態をリアルタイムで把握するために用いられます。脳波の測定には、頭皮の表面に取り付けられた電極を使用し、その電極を通じてニューロンの活動によって生じる電位の変化を記録します。この方法は、針を挿入せず安全に脳の活動をモニタリングできるため、医療や研究の分野で広く使用されています。

    脳波は、脳の特定の領域における神経活動を反映しており、その解析によって脳の状態や反応を詳細に理解することが可能です。例えば、脳波の周波数帯域に基づいて、デルタ波(0.5〜4 Hz、深い眠りの状態を示す)、シータ波(4〜8 Hz、軽い眠りや瞑想状態を示す)、アルファ波(8〜13 Hz、リラックスしている状態を示す)、ベータ波(13〜30 Hz、集中して活動している脳を示す)、ガンマ波(30 Hz以上、複雑な認知活動や高度な精神活動を示す)といった異なるタイプの脳波に分類されます。

    これらの波形の解析により、睡眠の質、認知機能、ストレスレベル、意識の状態など、多様な脳の活動を評価することが可能です。このように、脳波の測定とその解析は、神経科学の分野だけでなく、臨床診断や脳機能の研究、さらにはブレイン・コンピュータ・インタフェース(BCI)技術の発展にも重要な役割を果たしています。ブレイン・コンピュータ・インタフェース(BCI)は、脳の信号を直接コンピュータや外部デバイスに伝える技術で、これにより脳の活動を用いて機器を制御することが可能です。

    3. 生体情報のAI解析ステップ

    3.1 データ収集と前処理

    生体情報の活用において、データの前処理は解析結果の精度を大きく左右する重要なステップです。前処理を適切に行うことで、生体情報データの質が飛躍的に向上し、より正確かつ信頼性の高い解析が可能となります。特に、生体信号は多くのノイズやアーチファクトを含むため、これらを適切に処理しなければ、得られる解析結果に誤りが生じる可能性があります。そこで、前処理の代表的な手法として、ノイズの除去、アーチファクトの処理、そして信号のフィルタリングの3つの手法について説明します。

    ノイズとは、生体信号に混じる不要な音や振動、さらには周囲環境や機器からの外部影響によって生じる不規則な信号を指します。ノイズの除去は、信号の精度を向上させるために非常に重要です。ノイズ除去の主な手法には、ハードウェアフィルタとソフトウェアフィルタがあります。ハードウェアフィルタは、測定機器に組み込まれているフィルタであり、特定の周波数帯域、たとえば高周波ノイズや電源周波数(50Hz/60Hz)などをデータの取得時に除去する手法です。一方、ソフトウェアフィルタは、取得されたデータに対して適用されるフィルタであり、より細かいノイズ除去や、特定のパターンを持つノイズのフィルタリングに優れているという特徴を持ちます。これにより、信号の品質が向上し、正確なデータ解析が可能となります。

    アーチファクトとは、生体信号に含まれる不要な信号や誤差を指し、これらが解析結果に悪影響を与えることがあります。アーチファクトの処理方法にはさまざまなものがありますが、代表的な方法をいくつか紹介します。

    • 手動検出と除去:専門家が生体信号を視覚的に確認し、異常な部分を手動で除去する方法。精度は高いものの、時間がかかる点が課題
    • 自動検出と除去:アルゴリズムを用いてアーチファクトを自動的に検出し、除去する方法。独立成分分析(ICA)や主成分分析(PCA)といった手法を用いて、信号を構成する成分に分解し、アーチファクトを含む成分を特定して除去することが可能
    • リファレンス法:リファレンス信号(基準として用いる信号)を使ってアーチファクトを検出し、対応する部分を補正する方法
    アーチファクト除去の方法については、参考資料により詳しく説明がありますので、ご参照ください。

    信号のフィルタリングは、目的の信号成分を強調し、不必要な成分を取り除くためのプロセスです。フィルタリングには、さまざまな手法が存在します。例えば、ローパスフィルタは低周波成分を通過させるフィルタであり、ハイパスフィルタは逆に高周波成分を通過させるフィルタです。バンドパスフィルタは、特定の周波数帯域のみを通過させるフィルタであり、バンドストップフィルタは特定の周波数帯域を遮断するフィルタです。これらのフィルタリング手法を適切に選択し、組み合わせることで、解析に適した信号が得られます。

    ノイズやアーチファクトの除去は非常に複雑であり、高度なフィルタリング技術や信号処理技術の開発が不可欠です。特に脳波のような微弱な生体信号は、外部ノイズの影響を受けやすいため、精密な前処理が求められます。データの適切な前処理により、生体情報の正確な解析と、様々な分野における応用が実現します。

    3.2 機械学習モデルの構築

    前処理された生体信号から、機械学習モデルを構築するために必要な特徴を抽出します。この特徴抽出の段階では、信号の時間領域や周波数領域における様々な特徴を詳細に解析し、モデルの性能を最大限に引き出すための重要な情報を抽出します。特に時間領域では、信号の振幅や変動パターンなどが重要な指標となり、周波数領域では、特定の周波数成分やその強度が重要視されます。

    これらの特徴を元に、様々な機械学習モデルが構築されます。中でも、サポートベクターマシン(SVM)、決定木、ニューラルネットワークなどがよく使用されます。特に、近年ではディープラーニングの手法が注目されており、畳み込みニューラルネットワーク(CNN)やリカレントニューラルネットワーク(RNN)などの高度なモデルが、生体信号の解析において高い性能を発揮しています。これらのモデルは、特に複雑なデータパターンを捉える能力に優れており、生体信号のようなノイズの多いデータに対しても有効です。

    機械学習モデルのトレーニングには、非常に大量のデータが必要であり、そのデータの質と量がモデルの予測精度に直接影響を及ぼします。データが不十分であるか、あるいはその質が低い場合、モデルの学習プロセスが不完全となり、結果として正確な予測が困難になります。そのため、高品質なデータの収集と管理が極めて重要となり、データの質を維持するための厳密なプロトコルや、自動化されたデータ処理技術の開発が不可欠です。

    また、リアルタイムでのデータ処理を実現するためには、強力なハードウェアリソースが必要であり、並列処理技術の導入が求められます。さらに、処理速度を向上させるためのアルゴリズムの最適化も重要であり、これによりリアルタイムでの高精度な予測が可能となります。

    3.3 予測の実装と評価

    構築したモデルを用いて、身体操作や運動情報の予測を行います。この予測においては、精度の高いモデルを構築することが重要であり、そのためにさまざまな評価指標が用いられます。たとえば、混同行列やROC曲線が一般的に使用されます。混同行列は、モデルがどれだけ正確に予測を行っているかを確認するための表であり、実際の値と予測値の関係を示します。具体的には、正しく予測された場合と誤って予測された場合の数を整理して視覚化することで、モデルの強みや弱みを把握することができます。一方、ROC曲線は、モデルの性能をより総合的に評価するためのグラフです。この曲線は、真陽性率と偽陽性率の関係を描くことで、モデルがどのように異なる閾値での予測を処理するかを示します。これらの評価結果に基づいて、モデルの改善を行うことが求められます。具体的には、ハイパーパラメータの微調整やモデルの再トレーニングを行い、最適な予測精度を達成するための努力が続けられます。また、異なるアルゴリズムを比較し、それぞれの特徴を理解した上で最も適したモデルを選定することも重要なステップです。このようにして、モデルの予測精度を最大限に引き上げることが目指されます。

    さらに、生体情報の分析を用いたAI技術は、医療やリハビリテーション、スポーツなど、幅広い分野での応用が期待されています。また、生体情報を活用したAIの可能性は非常に大きく、これからも多くの分野でその応用が進んでいくことが予想されます。

    4. 生体情報の応用事例

    4.1 医療分野

    脳波は、医療分野で広く応用されています。 脳波解析による睡眠の質の評価を通じ、睡眠障害の診断や治療に役立てます。例えば、脳波データを用いて睡眠ステージを識別し、不眠症や睡眠時無呼吸症候群などの治療を行います。 てんかんの診断では、脳波記録によって発作の兆候や発作中の脳活動を観察し、より正確な診断と適切な治療法の選択が可能です。

    4.2 リハビリテーション

    筋電位や脳波を利用したリハビリテーションは、神経筋疾患や脳卒中の患者に有用です。これらの技術は、患者の筋活動や脳活動をリアルタイムでモニタリングし、適切なリハビリテーションプログラムを提供します。 筋電位を利用したリハビリ技術の例として、バイオフィードバック装置(体の動きを画面で見ながらトレーニングできる装置)があります。バイオフィードバック装置を用いることで、患者が自身の筋肉の活動を視覚的に確認しながらトレーニングすることができます。 脳波を利用したリハビリ技術の例として、脳の神経回路の再構築を促進するトレーニングプログラムがあります。このトレーニングプログラムは脳が新しい神経回路を形成することを助け、脳の機能回復を図ることができます。 筋電位や脳波の応用例として、ロボットアシストリハビリテーション(ロボットアームや、筋肉の動きを補助する装置を用いたリハビリテーション)やバーチャルリアリティ(VR)を用いたトレーニングがあります。ロボットアシストリハビリテーションでは、VRでは、仮想環境でのトレーニングを通じて多様な運動シナリオを提供し、リハビリテーションの効果を高めます。これらの技術は、リハビリ効果を大幅に向上させ、回復期間を短縮することが示されています。

    4.3 義肢・機器の操作

    筋電位を利用した義肢は、残存する筋肉の信号を検出し、ユーザーの意図する動作を正確に再現します。脳波を利用した義肢では、ユーザーが考えるだけで義肢を操作することが可能です。これにより、ユーザーは自然な動作が行え、日常生活での利便性が大幅に向上します。 未来の展望としては、さらに高度なAI技術の導入や感覚フィードバック機能の追加が期待されています。これにより、義肢の操作性がさらに向上し、より多くのユーザーにとって有用なツールとなるでしょう。また、AI技術の進展に伴い、義肢のコストが低減されることも期待されています。

    脳波を用いたブレイン・コンピュータ・インターフェース(BCI)では、脳波を利用してコンピュータや機器を制御します。これにより、四肢麻痺の患者が脳波を使ってコンピュータを操作したり、車椅子を動かしたりすることができます。

    4.4 スポーツ医学

    筋電位や脳波を用いたAI技術は、スポーツ分野においても応用されています。

    代表的な応用領域として、トレーニングの効率化があります。アスリートの筋活動をリアルタイムで解析し、効率的なトレーニングプランを提供します。例えば、ランナーの筋電位を分析することで、走り方の改善点を見つけ、パフォーマンスを向上させることができます。

    また、筋電位や脳波は、アスリートの怪我の予防やメンタルトレーニングに応用することもできます。脳波を利用してアスリートの集中力やメンタル状態をモニタリングし、メンタルトレーニングプログラムを開発します。これにより、パフォーマンス向上や怪我の予防にも役立っています。

    4.5 エンターテイメント

    エンターテイメント分野では、脳波を利用したゲームやインタラクティブなアートが開発されています。これらの技術は、ユーザーの脳波をリアルタイムで解析し、そのデータに基づいてゲームを進行させたりアート作品を変化させたりします。これにより、一人ひとりのユーザーに合わせたエンターテイメントを提供することができます。

    5. 生体情報利用に関する倫理的な課題

    生体情報の収集と利用には、プライバシーや倫理的な問題が伴います。個人の生体情報を利用する際には、適切なデータ保護とプライバシー管理が不可欠です。具体的には、データの匿名化や暗号化、アクセス制御などのセキュリティ対策を講じる必要があります。また、生体情報の収集と利用に関する透明性を確保し、データの使用目的や保管方法について明確に説明することが重要です。

    さらに、AI技術が誤った判断をする可能性を最小限に抑えるためには、倫理的ガイドラインや規制が求められます。医療分野での誤診や義肢の誤作動による事故などのリスクを軽減するために、技術の厳格な検証と評価が不可欠です。これには、独立した第三者機関による監査や倫理審査委員会の設置が含まれます。加えて、ユーザーに対して技術の限界やリスクについて適切な情報提供を行うことも重要です。

    これらの課題を解決するためには、技術の進歩に伴う社会的な枠組みの整備が必要です。生体情報の取り扱いに関する法規制の強化や国際的な基準の策定、倫理的な問題に対処するための教育や啓発活動も求められます。これにより、技術の進展が社会全体にとって有益で、安全かつ効果的に利用されることが期待されます。

    6. 未来の展望

    6.1 技術の発展方向

    生体情報を利用したAI技術は、より高精度で信頼性の高いモデルの開発が進むと予測されます。ディープラーニングを超える新しい機械学習アルゴリズムや、生体情報を総合的に解析する技術の進歩により、予測精度が向上するでしょう。今後は、より複雑なパターンや長期的な関係を学習できるアルゴリズムが登場することが期待されています。

    リアルタイムでのデータ処理能力も向上し、より迅速で効率的なシステムが実現されるでしょう。これには、量子コンピュータやエッジコンピューティングなどの新技術の導入が含まれます。量子コンピュータは、従来のコンピュータでは解決が難しい複雑な問題を高速に処理でき、生体情報のリアルタイム解析に革新をもたらす可能性があります。エッジコンピューティングは、データを生成する場所の近くで処理する技術で、リアルタイム性を高め、データの遅延や通信の問題を解決します。

    また、バイオセンサー技術も進化すると考えられます。より高感度で多機能なセンサーの開発が進むことで、より詳細な生体情報を取得し、AIモデルの学習が進んでいくことが期待されます。

    6.2 社会への影響と可能性

    生体情報を活用したAI技術の進展により、リハビリテーション、義肢操作、スポーツトレーニングなど様々な分野で大きな変革が期待されています。

    リハビリテーションでは、患者の状態に応じたプログラムが提供されることで、より高い効果が期待できます。AIは患者の進捗をリアルタイムでモニタリングし、適切なトレーニング内容を自動で調整するため、リハビリの効果を最大化します。

    義肢操作においては、ユーザーの筋電位や脳波を解析し、意図する動作を正確に再現することで、より自然で直感的な操作が可能になり、義肢利用者の生活の質が向上します。また、感覚フィードバック機能が追加されることで、ユーザーは義肢を自身の一部として感じることができるようになります。

    スポーツトレーニングの分野でも、AI技術はアスリートのパフォーマンス向上に貢献します。AIがリアルタイムでアスリートの生体情報を解析し、最適なトレーニングプランを提供することで、効率的なトレーニングが可能になります。また、怪我の予防やリハビリテーションの支援にも役立ちます。脳波を用いたメンタルトレーニング技術は、アスリートの集中力やメンタル状態を最適化し、大会でのパフォーマンス向上に寄与します。

    さらに、新しいエンターテインメントや教育・訓練の分野でも生体情報の応用が進むことで、より豊かな社会が実現される可能性があります。例えば、脳波を利用したインタラクティブなゲームやアート作品は、ユーザーの精神状態に応じた体験を提供し、より個人的で没入感のあるエンターテインメントを実現します。教育分野では、生体情報を活用した学習支援システムが登場し、個々の学習者に合わせた効果的な指導が行われるでしょう。

    このように、生体情報を活用したAI技術の進展は、多くの分野で大きな変革をもたらし、私たちの生活をより豊かで便利にする可能性を秘めています。技術の進化とともに、倫理的な課題やプライバシーの保護にも十分な注意を払いながら、持続可能な社会の実現に向けて取り組むことが求められます。

    7. 備考:生体信号データ取得にまつわる課題

    生体信号データの取得に関して、特に被験者の少なさは大きな課題となっています。生体信号は個人差が大きく、データの信頼性や汎用性を確保するためには、多くの被験者から多様なデータを収集することが理想的です。しかし、実際には被験者を集めることが難しいため、データの偏りや不十分なサンプルサイズが問題となりがちです。

    生体信号データの取得には、大きく2つのハードルがあります。1つは、データを取得する際に高度な機器や専門知識が必要であるという課題です。このため、生体信号データの取得を担当できる検査機関が限定されるため、生体信号データの大量収集が難しくなっています。もう1つは被験者にとって時間的・身体的な負担が伴うという課題です。この負担が被験者の参加意欲を低下させ、結果としてデータの収集が困難になります。また、特定の条件や病態を持つ被験者を集める場合、対象者の数がさらに限られ、取得データがその特定条件や病態を正確に表現できているかというデータの代表性に欠ける可能性があります。

    また、長期間にわたる追跡調査が必要な場合もあり、被験者の継続的な協力を得る必要があるため、よりデータ収集が難しくなります。被験者の数が少ない場合、収集されたデータが少数の被験者に依存し、外部環境や個々のバイアスの影響を受けやすくなるという懸念があります。

    このように、被験者の少なさは生体信号データの取得における大きな制約となっており、研究の精度や信頼性に影響を与える要因となっています。

    更に本コンテストのテーマである、スケートボード等の全身運動を伴う運動強度の強い状態における生体信号データ自体が非常に珍しく、また左記状況を仮定したコンテスト自体が確認する限り例がございません。

    このため、本コンテストでは上記のようなデータ取得の課題を鑑み、下記に例示するような他のオープンかつ無料で利用可能な外部の生体信号データの利用を可能としております。外部のデータも上手く活用して、より高精度のモデル作成に挑戦してみてください。

    Human connectome project: https://www.humanconnectome.org

    Multi-dimensional sampling of individual brains (MULDS): https://bicr-resource.atr.jp/mulds

    HMS - Harmful Brain Activity Classification: https://www.kaggle.com/competitions/hms-harmful-brain-activity-classification

    Child Mind Institute - Detect Sleep States: https://www.kaggle.com/competitions/child-mind-institute-detect-sleep-states

    8. 参考資料

    下記の資料も参考にしつつコンテストに取り組んでいただくと、より理解が進むかと思います。

    Brain Tech Guidebook ブレイン・テックのいまを知ろう: https://brains.link/braintech_guidebook

    Artifact Removal in Physiological Signals—Practices and Possibilities: https://doi.org/10.1109/TITB.2012.2188536

    Removing electroencephalographic artifacts by blind source separation: https://doi.org/10.1111/1469-8986.3720163

    Removal of ocular artifacts in EEG—An improved approach combining DWT and ANC for portable applications: https://doi.org/10.1109/JBHI.2013.2253614

    A review of myoelectric control for prosthetic hand manipulation: https://doi.org/10.3390/biomimetics8030328

    Shredding artifacts: extracting brain activity in EEG from extreme artifacts during skateboarding using ASR and ICA: https://doi.org/10.3389/fnrgo.2024.1358660

    Automatic Eyeblink and Muscular Artifact Detection and Removal From EEG Signals Using k-Nearest Neighbor Classifier and Long Short-Term Memory Networks: https://doi.org/10.1109/JSEN.2023.3237383

    ICA With CWT and k-means for Eye-Blink Artifact Removal From Fewer Channel EEG. IEEE Transactions on Neural Systems and Rehabilitation Engineering: https://doi.org/10.1109/TNSRE.2022.3176575

    Disclosure policy

    As a general rule, in accordance with Article 4, Paragraph 1 of the terms of participation, diclosing any contents such as insights and deliverables transmitted through the information or data provided by our company in relation to this competition is not permitted, however, only after the completion of this competition and for non-commercial purposes, it will be possible to disclose the contents within the score of the table below
    Model *1
    Public
    Analysis results *2
    Public
    Public : Posting to social media sites, blogs and source repositories, and citing to papers
    Restricted : Using in a limited range from research, education to seminars, where many unspecified people cannot access
    *1 Execution unit source code and learned models
    *2 The insights obtained using the information and data provided, or the solutions including scripts and processed data such as summary statistics

    ※Notes

    ・SOTA challenge は参加者毎に終了日が異なるため、参加規約に同意いただいた後であれば公開可能です。
    ・本コンペのフォーラム以外で公開する際は、本コンペの参加に関連して作成したものであることを明記してください。
    ・本コンペのフォーラム以外で公開した際は、全ての参加者が閲覧できるよう、フォーラムにその旨(リンク等含む)明記してください。

    ▼本コンペティションにおける特別規約
    ・本コンペティションで配布するデータは、コンペティション終了後に削除いただく必要はありません。ただし、本コンペティションへの参加を目的とする場合に限り利用できるものとします。
    ・本コンペティション参加者が、自身で開発したアルゴリズム及びその他本コンペティションへの参加に関連して作成した資料等を自身のSNSやブログ等で一般公開することについては、公開時に本コンペティションの参加に関連して作成したものであることを明記する場合においては、何ら制限しません。ただし、本コンペのフォーラム以外で公開した際には、全ての参加者が閲覧できるよう、フォーラムにその旨(リンク等含む)明記してください。
    ・本特別規約と、本コンペティション参加規約とに競合があった場合は、本特別規約が優先されます。



    Terms of Participation in SIGNATE Competition

    In order to participate in the Competition, you are required to agree to these Terms, in addition to the Terms of Use of SIGNATE.JP Site (hereinafter referred to as the “Terms of Use”). You should participate in the Competition after reading carefully and agreeing to these Terms. These Terms, the matters that are displayed as “additional matters” that you have agreed to when participating in a Competition, the Terms of Use and other terms and conditions that you have agreed to (hereinafter collectively referred to as “these Terms, etc.”) shall all be binding on the Participant.


    Article 1 Definitions

    1. For the purpose of these Terms, the following terms shall be defined as follows:

    (1) “Site” means the website “SIGNATE (https://signate.jp)” on which the Competitions are posted.
    (2) “Competition” means any competition on AI development or data analysis on the Site as held by the Host.
    (3) “Host” is the host(s) of the Competition. The Host may be SIGNATE, Inc. (hereinafter referred to as the “Company”) or the Company’s client companies, affiliated companies, schools or organizations, etc. (hereinafter referred to as the “Client(s)”).
    (4) “Participant(s)” means the member(s) (which mean “member(s)” defined in the Terms of Use, and the same shall apply hereinafter) who participate in a Competition.
    (5) “Submissions” means, collectively, the analysis and prediction results, prediction models and reports, etc. as submitted in the Competition.
    (6) “Final Submissions” means the Submissions submitted by a Participant that the Participant has specified as a final submission on the prescribed page in the Site by the time of completion of a Competition.
    (7) “Winner Candidate” means the Participant who has received a notice from the Company that he/she is nominated as a winner candidate.
    (8) “Submissions for Final Judgment” means the Submissions and other items designated by the Company as submitted by a Winner Candidate pursuant to the instructions of the Company.
    (9) “Final Judgment” means the acceptance inspection and judgment, including reproducibility verification, by the Company for the Final Submissions and Submissions for Final Judgment of a Winner Candidate.
    (10) “Winner” means the Winner Candidate who is informed by the Company that he/she has won a prize.
    (11) “OSS” means software licensed based on OSS License Terms.
    (12) “OSS License Terms” means any of the following license terms
    (1) Either the GNU General Public License or the GNU Lesser General Public License published by the Free Software Foundation, Inc.;
    (2) License terms listed at www.opensource.org/licenses/ or derivatives thereof;
    (3) License terms that regard the software as “free software” or “open source software”; and
    (4) License terms or agreements similar to the license terms listed in each of the three preceding items which request the user to disclose, distribute or license to a third party, or not to exercise, etc., the licensed software, its derivatives and the intellectual property rights associated therewith in whole or in part.

    Article 2 Competition

    1. A member who desires to participate in a Competition shall be required to agree to these Terms, etc. and to satisfy the conditions for participation as specified in each such Competition. Any person who is not a member shall not participate in any Competition.
    2. Participants shall participate in each Competition in the manner as advised by the Company and shall be obligated to comply with the rules as prescribed in each Competition.
    3. Participants may submit the Submissions for the assignment of a Competition during the period of such Competition and submit as many proposals on the method of solving the problem as specified by the Company to the Host by the end of the period of the said Competition.
    4. Participants may submit Submissions in the form specified in the Competition and specify those Submissions as a Final Submission on the prescribed page in the Site by the end time specified by the said Competition.
    5. Participants’ Final Submissions shall be evaluated in accordance with the evaluation method specified in the Competition and the final ranking shall be determined based on such evaluation.
    6. Participants may, as a general rule, check their own evaluation results and the evaluation results of each of the other Participants for Submissions that may be evaluated quantitatively on the Site.
    7. Participants shall be solely liable for their own Submissions, including the legality and non-infringement of the Submission.
    8. Participants shall not submit any Submissions that have no direct relationship to each Competition.
    9. Unless otherwise provided for, Participants may not directly communicate to, consult with, make a request to, solicit or take any other actions with the Host in respect of the matters related to a Competition during the period of the said Competition.
    10. Participants shall direct any questions or concerns regarding any Competition to the Company or the third party designated by the Company in accordance with the procedures prescribed by the Company as posted on the Site.
    11. Participants shall produce Submissions in compliance with the OSS License Terms related to the OSS when using or incorporating OSS in a Submission. However, Participants shall not use or incorporate OSS for which commercial use is prohibited in a Submission.
    12. The Host shall not be obligated to pay any remuneration or other consideration for any act of the Participants in a Competition under any pretext. And the Company shall not be obligated to pay any remuneration or other consideration other than those prescribed in the following Article for any act of the Participants in a Competition.

    Article 3 Reward and Vesting of Rights

    1. Unless otherwise provided for, any Participant shall satisfy the requirements set forth in the following items in order to be entitled to receive a reward in any Competition that offers a reward:

    (1) To be a winner;
    (2) To agree to transfer to the Host and the relevant transferee of rights in such Competition all transferable rights, such as copyrights (including the rights as prescribed in Article 27 and Article 28 of the Copyright Act, and the same shall apply hereinafter), rights to obtain patents and know-how, etc. in and to all analysis and prediction results, prediction models, reports, etc., written explanations on algorithms, source code and reproduction method, etc. (although not limited to these), and the Submissions contained in the Final Submissions and Submissions for Final Judgment (hereinafter referred to as the “Rights”) along with a guarantee that the Participant has the authority to transfer such Rights;
    (3) To guarantee that any relevant transferee of rights may use the Rights contained in the Final Submissions and Submissions for Final Judgment for its own business and other purpose without any restriction and to agree to their exclusive use of such Rights;
    (4) To agree not to exercise moral rights to the Rights against the relevant transferee of rights;
    (5) To enter into an agreement for the transfer of the Rights with the relevant eligible transferee of rights, including the guarantee of and agreement to the matters in the preceding three (3) items and other reasonable provisions;
    (6) To have the personal identity of such Participant verified by the Company; and
    (7) Not to breach any provision of these Terms, etc.

    2. Any Winner Candidate shall, after having received a notice from the Company that he/she is nominated as a winner candidate, submit the Submissions for Final Judgment on or before the designated date and communicate the matters requiring confirmation or response in relation to the Final Submissions and the Submissions for Final Judgment to the Company on or before the designated date, in accordance with the instructions of the Company. The Company shall carry out the final judgment based on such matters requiring confirmation or response. If the Company receives no confirmation or response satisfactory to the Company on or before the designated date, the Company may exclude such Winner Candidate from the subject of the final judgment and the Winner Candidate shall not raise any objection thereto.
    3. If the Company considers that the Final Submissions or Submissions for Final Judgment need to be amended or modified, or there occur any additional matters requiring confirmation, in the course of the final judgment, any Winner Candidate shall take action or make response in relation to the matters that require amendment or modification, or the matters requiring confirmation, on or before the designated date in accordance with the instructions of the Company. If the Company receives no action or response satisfactory to the Company on or before the designated date, the Company may exclude such Winner Candidate from the final judgment and the Winner Candidate shall not raise any objection thereto.
    4. The Company shall determine the Winner through the final judgment and inform the Winner to that effect.

    Article 4 Confidentiality

    1. Any Participant shall treat any information and data that they receive from the Company in relation to Competitions as well as knowledge and products, etc. obtained using such information and data (including Participant Submissions; hereinafter referred to as the “Company-Provided Information”) as confidential information and shall not disclose the same to any third party and use the same for any purpose other than for such Competition and purpose specified by the Company separately; provided, however, that the confidential information shall not include any information that falls under any of the following items:

    (1) Information that is known to the public at the time it was received;
    (2) Information that is already possessed by the Participant at the time it was received (only in the case where such Participant may demonstrate such fact by reasonable means);
    (3) Information that becomes known to the public without the fault of the Participant after it was received;
    (4) Information that is independently developed by the Participant without reference to any information received; or
    (5) Information that is rightfully received from any third party having a right to disclose such information without the obligations of confidentiality (only in the case where such Participant may demonstrate such fact by reasonable means).

    2. Any Winner shall handle his/her Final Submissions and Submissions for Final Judgment in the same manner as Company-Provided Information after receiving notification that they are a winner. And Participant Submissions other than the Winner’s Final Submissions and Submissions for Final Judgment shall not be included as Company-Provided Information after the Company has determined the Winner notwithstanding the provisions of the preceding paragraph.
    3. Any Participant may publish any algorithms that they have developed as well as any other materials they have created in connection with their participation in a Competition (including Final Submissions and Submissions for Final Judgment) after that Competition in accordance with the Competition Information Disclosure Policy (hereinafter, "Information Disclosure Policy") posted on the Site. However, Participants shall observe the following matters when publishing information and may not publish any materials prohibited by the Information Disclosure Policy:

    (1) Clarify that the materials were created in connection with participation in the Competition;
    (2) Give credit in accordance with the notation method prescribed in the Information Disclosure Policy when the materials to be published contain part of a dataset; and
    (3) Clarify the location accessible to all Participants (including but not limited to the Competition forum and other locations designated by the Company) where the materials are published (including links, etc.) if publishing materials outside the Competition forum.

    4. Any Participant shall delete or return to the Company the Company-Provided Information (excluding the information prescribed in paragraph 3) immediately after the completion of a Competition.
    5. If there is any separate arrangement in relation to the confidential information in a Competition, the provisions of such arrangement shall prevail over the provisions of these Terms.
    6. If any dispute occurs between a third party and the Host or the Company due to the breach by any Participant of the provisions of this Article and such other party makes any claim against the Company or the Host, such Participant shall compensate for any damage, loss, expenses (including, but not limited to, attorneys’ fees), lost profits and lost revenues, etc. incurred by the Company and the Host.
    7. The provisions of this Article shall survive the termination of the relevant Competition or the Participant’s completion of the procedures for withdrawal from all services provided by the Company, with respect to the Company-Provided Information and the Winner’s Final Submissions and Submissions for Final Judgment for a period of five (5) years thereafter.

    Article 5 Prohibited Acts of Participants

    1. The Company shall prohibit Participants from engaging in any of the following acts in any Competition:

    (1) An act of cracking, cheating, spoofing and other misconduct;
    (2) An act of redistributing data files included in the dataset;
    (3) An act of directly communicating to, consulting with, making a request to, soliciting or responding to solicitation or other activities to other Participants or the Host (other than the Company) without the involvement of the Company for the purpose of furthering the Participant’s own interests;
    (4) Any profitmaking activities using the Competition (including but not limited to solicitation or scouting activities, and use for a third party in educational business, etc.) without the prior approval of the Company in writing or any other manner specified by the Company;
    (5) An Act of transferring, offering as collateral or otherwise disposing of the Participants’ standing, or the rights or obligations, as a Participant in any Competition (except with the prior written consent of the Company);
    (6) Acts that infringe upon the intellectual property rights, trade secrets or any other rights of third parties; and
    (7) Any other act in breach of these Terms, etc.

    2. If the Company deems that a Participant has engaged in, or may engage in, any of the prohibited acts as prescribed in the preceding paragraph, the Company may, without prior notice to the Participant, disqualify the Participant from the Competition in which the Participant participates, temporarily suspend the Participant from using some or all of the services provided by the Company, withdraw the Participant’s membership, claim damages from the Participant or take any other measures deemed necessary by the Company.

    Article 6 Acquisition and use of Personal Information

    When the Company acquires Personal Information from Participants, the Company does so based on the matters stipulated in our “Privacy Policy” (https://signate.co.jp/privacy) in addition to those specified in the Terms of Use.

    Contact Point for Disclosure, Complaints and Consultations
    Location: 16F Sumitomo Fudosan Toranomon Tower., 2-2-1 Toranomon, Minato-ku,Tokyo 105-0001.Japan
    E-mail address: privacy@signate.co.jp
    (Open hours: 10:00 to 17:00 excluding Saturdays, Sundays, national holidays and year-end and New Year holidays)
    Personal Information Protection Manager: Corporate Headquarters Director, SIGNATE Inc.

    Article 7 Modification of Terms

    1. The Company may modify, add or delete any provisions of these Terms from time to time without the approval of Participants; provided, however this Article does not apply to modifies to Article 6 of the Terms of Use.

    December 20, 2024